Du er her:
  • Utstillinger
  • UTSTILLINGER 2020:

Vi ser frem til å presentere seks utstillinger i galleri Aamodtgården i det kommende året. Det skal også vises kunst på Gyldenborg, da nummer to i rekken av utstillinger kuratert av Helga-Marie Nordby står for tur. I høst er det elven som utforskes.
    Kongsvinger Kunstforening har de siste to årene samarbeidet med kurator Helga-Marie Nordby, som gjennomfører en utstillingstrilogi fra 2019 til 2021 i Kongsvinger. Tre utstillinger med utgangspunkt i tre markører i Kongsvinger: festningen, elven og skogen. I 2020 er temaet Elven. Kunstforeningen ønsker å følge Helga-Marie Nordbys tematikk, også i de utstillingene som vises i Galleri Aamodtgården i 2020.

Kjære medlemmer og følgere.
    I en uavklart situasjon velger vi å følge rådene som kommer fra myndighetene, og avlyser alle planlagte arrangementer før påske. Terese Stenhjem vil uansett montere utstillingen sin som planlagt, og så må vi ta en avgjørelse på hva vi gjør med åpningstider og visningsperioder fremover, når vi vet mer.
    Ta vare på hverandre!

Tittel: Å
    Terese Stenhjem

Den fysiske utstillingen i Aamodtgården er utsatt pga den uavklarte situasjonen i verden for tiden. Oppdateringer vil komme når vi vet mer. Klikk på link under for å se smakebiter fra utstillingen.

Se bilder fra utstillingen her >>
    Tematisk tar utstillingen utgangspunkt i et av Kongsvingers kjennetegn, elven Glomma. Og består av stedsspesifikke kunstinstallasjoner og videoverk av kunstner Terese Stenhjem. I tillegg kommer Kongsvinger Kunstforening til å arrangere en kunstnerpresentasjon i slutten av utstillingsperioden, hvor kunstneren selv kommer til å snakke om sine arbeider og prosesser.

Terese Stenhjem er en førsteårs masterstudent ved Kunstakademiet på institutt for samtidskunst ved fakultet for kunst, musikk og design, Universitetet i Bergen. Hun har bachelor fra Kunstakademiet ved Kunst- og Designhøgskolen i Bergen og har vært på utveksling hos Emily Carr University of Art and Design i Canada. Stenhjems arbeider har tidligere blitt vist i Canada, Italia, Danmark og Norge.

Den siste tiden har Stenhjem arbeidet med et prosjekt kalt Mimesis, som betyr imitasjon og er et begrep hentet fra gresk filosofi. Prosjektet går ut på å forsøke å gjenskape en valgt del av naturen og etterligne den. Stenhjem undersøker om imitasjon av natur kan brukes som en måte å forstå og komme nærmere naturen på. Utstillingen i Galleri Aamotgården består av verker hvor kunstneren forsøker å bringe selve essensen av elven inn i gallerilokalet uten å bruke en dråpe vann. Det blir satt fokus på hva elven bryter ned, former og skaper og endrer igjennom erosjon. I dette arbeidet brukes det hjelpemidler som motorer og elektronikk, som bordvifter eller diskokulemotorer for å animere deler av installasjonene til å bli en stor stedsspesifikk bevegelig collage i Kongsvinger Kunstforening.

Tittel og dato: oppdateres
    Elevutstilling, KDA Sentrum vgs.

Før sommerferien får elevene ved Sentrum vgs. erfaring med å stille ut arbeider i en profesjonell kontekst, og får et innblikk i hva det vil si å jobbe som både kunstnere, kuratorer og kunstformidlere, de lager plakater og sitter vakter, arrangerer vernissage og selger kunst. Dette er tredje gang utstillingen holdes, og med dette kan vi si at vi har skapt en tradisjon!

20. juni – 9. august
    Tittel: Perspektivets refleksjon undres max

Sommerutstillingen står i navnet til Erik Pirolt. Hans «Ulende hund», er en ny markør for byen nede ved Glommas bredd, og et yndet motiv i sosiale medier med emneknaggen «#kongsvinger». Pirolt beveger seg nå fra Glomma og opp i Øvrebyen. Det umulig å forutse hva som kommer ut av denne bevegelsen annet enn at det blir en klar tilstedeværelse av noe. Få stiller seg nøytrale til Pirolts verk, og vi er svært spente på sommerutstillingen i år. Han sier selv om prosjektet sitt: «Vi mennesker har evnen til å se for oss ting, og det er nettopp kanskje det som skiller oss fra andre arter. Vi kan se for oss bilder, følelser og mye mer. Vi kan til og med iaktta våre egne tanker. Jeg ønsker å lage en skulpturinstallasjon som gir et bilde på den menneskelige bevisstheten.»

29. august – 25. oktober
    Tittel: Elven, #2 av Kongsvingertrilogien

Årets høydepunkt kommer helt klart til å være alt som skjer rundt den andre utstillingen i Kongsvingertriolgien: Elven. Festningen høsten 2019 ble svært vellykket, og vi vet at Elven som skal holdes høsten 2020 kommer til å bli likeså bra. Denne gangen beveger kurator Nordby seg bort fra festningsmurene, inn i utstillingsrommene på Gyldenborg og Aamodtgården, og videre helt ned til elvens bredder. Aurora Passero skal stille ut i Aamodtgården, og Randi Nygård skal få plass på Gyldenborg. Flere navn slippes etter hvert, men det vi kan si er at det i år blir mer performativt enn i fjor, og at folk må være på rett sted til rett tid for å få med seg det som skjer. Følg med!

Bekreftede kunstnere pr 1.12.2019:
    Eirin Støen
    Aurora Passero
    Randi Nygård
    Leander Djønne
    Sarah Rönnbäck
    Nana Francisca Schottländer

28. november – 13. desember
    Tittel: Jule- og medlemsutstillingen 2020

Året 2020 rundes av med nok en tradisjon: jule- og medlemsutstillingen. Her får alle medlemmer stille ut sine arbeider i en ikke-juryert utstilling. Dette pleier å være en bugnende utstilling med salg rett fra vegg, og mange besøkende.

Se arkiv for utstillinger som har vært

Levert av WebSite AS